måndag 21 november 2011

Pensionärschock........kanske kan vara något att lyssna på....

Surfade runt lite och hittade information om detta föredrag. Tycker det låter spännande........jag är ju pensionär sen ca 1 år tillbaka och vad jag vet har jag inte drabbats av någon chock av den anledningen. Men visst, även om jag inte saknar mitt jobb  (49 år i yrkeslivet räcker)  så saknar jag att umgås med mina arbetskamrater.....
Tyvärr är tiden inte så lämplig för mig men jag ska ändå fundera lite mer på det.......

Människan slutar aldrig att utvecklas

Äldre kan till och med uppleva helt nya dimensioner och
känna fördjupad livsglädje, enligt en idé som Lars Tornstam
lanserat. Som sociologiprofessor skapade han för drygt 20 år
sedan teorin om gerotranscendens, att äldre upplever en allt
större livsglädje tack vare gränsöverskridande förändringar i
synen på livet, sig själv och sina relationer.
Att pensioneras var förr ett trauma som man kunde dö av,
man skulle bli sjuk, deprimerad och förlora sitt nätverk. Nu
kommer du förmodligen att höra till de 90 procent som inte
får någon pensionschock, som upp lever en höjd livstilsförändring
och som känner sig tio år yngre på direkten.
Dag och tid: Onsdag 7 december Backa Kulturhus Göteborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar