måndag 5 december 2011

Björn Ranelid......en ny favorit

Jag har fått en ny bekantskap och här gäller "bättre sent än aldrig".......Kärra Bibliotek hade i oktober en författarkväll där Björn R skulle hålla föredrag. Eftersom Björn under åren har varit en rubrikernas man blev jag nyfiken. Biblioteket hade samlat ihop ett flertal av de boktitlar som Björn skrivit och jag måste säga (skriva) att något liknande har jag inte läst tidigare.......Jag tror inte att man kan göra böckerna rättvisa genom att försöka skriva om dem man måste läsa dem. Sen tror jag också, att antingen gillar man Björns språk, följer med in i hans värld eller också gör man det inte.......Själv har jag tidigare vid något tillfälle bläddrat hastigt i någon av hans böcker och omgående bestämt att "detta är inget för mig"......men som sagt inför besöket på biblioteket ville jag förbereda mig. Den första boken jag läste heter KNIVEN är så otroligt bra och ställer läsaren inför frågeställningar som är omöjliga att inte förhålla sig till.
Jag köpte även hans biografi som jag just avslutat. När man läst den förstår man väldigt väl hur och vad som gjort Björn Ranelid till den människa han verkar vara. Den kanske är särskilt bra för oss som är födda på 40-talet och känner igen sig i miljöer och händelseutveckling.
Beklagar kvaliteten på bilderna
Hans föredrag var nog ett av de bästa jag har hört! Han talade helt utan manus i ca 1 timme och fullständigt trollband publiken. Ja, jag har blivit en beundrare !
Tidningarna har haft fullt av skriverier inför Melodifestivalen och Björn Ranelids deltagande där. Jag ser väldigt mycket fram emot hans inslag som han förklarar lite i Aftonbladet. Klicka på/eller kopiera denna länk så hör ni vad han själv säger i frågan
http://www.aftonbladet.se/webbtv/noje/musik/schlager/article14000187.ab 
Sen har han väl en helt underbar handstil! Den dedikationen är jag glad för


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar