tisdag 31 januari 2012

Nya Clarion Hotel och Palmhuset.......


Entren till hotellet var elegant och lyste som guld i solen. Anslöt bra till huset i övrigt

Ett spännande inslag

Magnifikt i kristall!
Det härliga vädret lockade till en tur in till stan. Har varit så nyfiken på vårt nya hotell så jag började med att besöka det. Jag fotade Hotellet (vårt gamla Posthus) på långt håll. På väg över Drottningtorget mot hotellentren finns det spännande konstverket av Jaume Plensa. (Det finns en artikel i dagens GP om det och jag tänker skriva till GP Fria ord med lite synpunkter på den.)
Väl inne i entren känns det faktiskt lite hemtrevligt och som att komma in i ett konstmuseéum. Fräckt!
 Jag kom in huvudentrén och till vänster ligger då en "lite enklare" restaurang där man kan slå sig ner i de otroligt mysiga sofforna. Bokhyllor och skulpturer mm gör att det ser ut som "hemma hos någon". Hoppas snart, kanske redan imorgon, få slå mig ner där med en god vän och ett glas vin.
 Posthuset är kulturmärkt så väldigt mycket av "det gamla" finns kvar....jag hann ju naturligtvis inte se allt idag men här blir fler besök! På andra våningen ligger Stjärnkocken Marcus Samuelsons restaurang.
Man kan passera direkt genom hotellet och passerar en inglasad hall. Bankettsalen kallas den visst....Från den sidan möts man av ett konstverk som jag tror inte kan symbolisera annat än manlighet.....vi får nog höra mer om det! Helhetsintrycket så här långt är bara positivt och det lyfter Göteborg!!
Jone Kvie. Från Vitaby (född 1971)
En av Norges mest kända skulptörer.


Ut i solen igen och till Palmhuset. Bara ett par hundra meter men jättehalt inne i Trädgårdsföreningen där Palmhuset ligger. Fick tips av annan bloggare (Tack) att Kameliorna blommade just nu. Har missat att läsa om det. Stora kontraster från vinterlandskapet, via entren  med palmer till de underbart vackert blommande Kameliorna.





Till sist blev det en varm choklad i farten i väntan på bussen hem. Toppen eftermiddag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar