onsdag 21 mars 2012

Jag blir upprörd och arg igen...

Det blev en kortare tur till stan men jag åkte strax hem igen......vi pensionärer åker ju "gratis" mellan 9-15 i sk lågtrafik och på helgerna. Tyvärr tillhör jag dem som blir alltför lätt åksjuk och det räcker med en busstur på ca en halvtimme.......bromsar hastigt, rondeller, stannar som det känns vid varje hållplats osv. Mår dåligt!
 Trodde att jag kanske skulle hitta något vårnytt men det var en sån dag när inget kändes som om det passade mig. Tog ett foto på ett påskpyntat fönster där de säljer tvålar mm
Men vad är jag så upprörd över nu då? Jag tittar på Efterlyst och har nog gjort det i "alla" år....tror kanske att jag ska ha något att bidra med för jag är lite av en privatdeckare, noterar i minnet bilnr på någon som kör illa, parkerat konstigt. Kollar på personer som av någon anledning kommer rusande på gatorna i stan....kläder, längd osv.
Men för det mesta blir jag arg och upprörd och ikväll var det särskilt de som gjort inbrott två dagar i rad hos en gammal 99-årig dam. De hade med sig egen stege, klättrade upp på balkongen och bröt sig in till den ensamma, sängliggande, försvarslösa 99-åringen!! Första dagen tog de alla hennes smycken, kära minnen som förlovningsring och kom tillbaka kvällen efter och gjorde likadant!! Hur lågt kan vissa människor sjunka? Jag är riktigt förb....d och arg när jag tänker på det.
Då var det lugnande för sinnet att sedan titta på Fredrik Lindström och hans program om dialektmysterier.
 Varför talar man sk fina iiii både i Bohuslän och på Östermalm? Det var intressant att höra att förklaringen troligen kommer från den tid när rika, "fina" Stockholmare med barn började åka till Västkusten på sommarnöje.
 Barn tar lätt efter dialekter och när skolan började igen på hösten kunde man urskilja, genom iii, de barn som hade råd att åka till Västkusten och de som inte hade haft det. De bildade sen en "särskild grupp" och behöll sina iii........ja det tror språkforskarna iallafall. Spännande tanke!
Smögen vintertid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar