söndag 18 mars 2012

Mest/längst på kortaste tid vinner.........

Till dagens GP fanns en resebilaga. Alltid roligt att titta i och drömma om andra länder, god mat, sevärdheter mfl upplevelser. Jag kommer att tänka på den tid när många av våra konstnärer, författare osv reste från Sverige och ut i Europa.....slutet 1800-början 1900.....då var de borta i åratal......

 När jag läser i resebilagan fastnar jag först för "mitt land" Italien och resmålet Cinque Terre. Ser fantastiskt ut och jag vet från vänner som varit där att det är det också! Att fixa egen lunch är ju lätt ordnat med dessa underbara råvaror!!

http://www.gp.se/resor/researtiklar/1.892386-italien-pa-riktigt


Så långt är ju allting ok men så kommer min fråga.......varför ska alla ha så bråttom? Önskar att en enda resebyrå kunde ordna låååångresor med buss i lugnt och behagligt tempo på minst 3 veckor. Så att man kan vara uppe på de härliga sena kvällarna och få sova ut på morgonen (den som vill kan ju gå upp tidigt) flera dagar på samma ställe innan det är dags för nästa etapp.....

Flest städer på kortaste tid vinner? Vad är meningen med en sådan resa. Ja, avkoppling kan det ju inte vara enligt min mening. Så måste man gilla att åka tåg, minipackning och ha koll på avgångstider och plats. INGET för mig som tom missade ett tågbyte i Katrineholm...4 min, utan tydlig info om vilket spår nya tåget fanns på, ombyggd anläggning.....det blev två timmar på ett café i väntan på nästa tåg .....

Eller om man ska till Indien.....är det så långt bort som möjligt på kortaste tid (9 dgr) som är utmaningen?
Hinner man ens fatta att man är framme, sett fantastiska saker mm innan man är hemma på Landvetter/Arlanda igen..?
I år skulle faktiskt vilja turista i vår egen huvudstad Stockholm ,förbereda mig bra på vad jag skulle vilja se för det finns mängder av sevärdheter jag ännu inte sett, äta på mysiga restauranger, titta i fina affärer mm och som jag skrev om igår....en titt i butiken Ralph L ska jag inte missa.
PS. Två rätt och ett tilläggsnummer på Lotto igår. Gäller att fortsätta hoppas på tur. DS







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar