måndag 12 mars 2012

Prag....en pärla vid Moldau

Läst just en artikel i GP om Prag och plötsligt dök en mängd härligt minnen upp i mitt huvud från min resa till Prag för 7 år sedan. Då gjorde jag tillsammans med en väninna en bussresa till Prag. Jag gillar bussresor för man upplever verkligen att man reser! Naturen, byggnaderna mm förändrar sig ju längre från Sverige man kommer. Maten på restaurangerna förändrar sig så sakta... och som i detta fall är man då slutligen framme i PRAG.

Ja, det är skillnaden på att resa med buss emot flyg där man enligt min mening inte hinner med mentalt utan plötsligt dimper man ner på en flygplats.....någonstans i världen.
Tyvärr har jag arkiverat min privata kort på sådant sätt att jag fn inte hittar dem. Om jag gör det ska jag komplettera inlägget men i väntan på det tar jag foto på några minnessaker/inköp jag gjorde därnere.


På den korta tid vi var i Prag besökte vi de mest kända ställena. Katedralen, båttur på Moldau, Karlsbron mfl. Gamla stan i Prag med torget och tornuret var väldigt speciellt och kantades av härlig matställen med god och billig mat Då för 7 år sedan pågick väldiga saneringsarbeten i stan med att få bort den "svarta sotbeläggning" som tyvärr fanns på många byggnader, statyer osv. Enligt guiden berodde det på mångårig vanskötsel av stan och systemet med koleldning......Av dagens artikel framgår att restaureringsarbetet pågått länge och nu har nog Prag återfått sin ursprungliga glans.

Då fanns en gata, inte långt från torget, med de mest eleganta butiker och affärer och det finns säker flera nu. Jag köpte mig ett Skärp (med Swarovski kristaller) som är det vackraste jag har. Butiken var den vackraste jag någonsin sett och ni kan läsa mer via denna länk.http://www.michalnegrin.com/Michal_Negrin_Store_Locator
Det var lite kort om min Pragresa och jag kan bara önska att jag kommer att åka dit igen!

http://www.gp.se/resor/researtiklar/1.883942-skona-prag-en-ny-favorit

1 kommentar:

  1. Visst är bussresor härliga! Vi åkte från Prag (flög dit) och sen hem från Warsawa via olika ställen i Tjeckien och Polen för 2 år sen med buss. Vilket fint skärp du hittade där!

    SvaraRadera