söndag 18 mars 2012

Vem vandaliserar en kyrkogård?

Läste detta redan i morse och har sen funderat på detta under dagen......Hur är det möjligt att vandalisera en kyrkogård? Välta ett 30-tal gravstenar, slänga lyktor mm runt omkring på marken, se länken.
http://www.gp.se/nyheter/molndalharryda/1.891394-stor-forodelse-pa-rada-kyrkogard


 Är det inte total avsaknad av empati som manifisteras här. Ja, som jag skrev har jag funderat fram och tillbaka på detta utan resultat men kommit fram till några faktorer:

  • Gjort av unga män
  • Gjort av drogade personer (sprit, tabletter, knark i någon form)
  • För att imponera (hur nu detta kan imponera)
  • Gjort av någon som inte själv upplevt svår sorg
  • Socialt misslyckade i någon form
Kanske är jag fördomsfull, dvs jag tror att det är unga män (snorungar?) men det står jag för. Jag är oerhört glad att jag inte är förälder till någon av dem som gjort detta.....jag förutsätter att här finns inga föräldrar med bland vandalerna!
Jag känner stark medkänsla för de personer som drabbats av denna, för mig, helt oförståeliga förstörelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar