söndag 13 maj 2012

Svårt att vara ensam och äldre och sjuk.....

Ända sedan i fredags har dessa tankar kommit och gått i huvudet.....jag besökte vårdcentralen för en enklare krämpa och kom i  väntrummet att se en gammal äldre dam. Eftersom alla talade så högt gick det inte att undgå att höra dialogen mellan henne, dr och annan personal.
Hon hade tydligen ramlat i hemmet och slagit sig och verkade lätt förvirrad och chockad. Utanför affären hade någon kontaktat VC och de hade hämtat henne i rullstol och nu hörde jag samtalet efter läkarbesöket. Dr frågade om hon hade någon som kunde hämta henne och skjutsa hem henne (hon hade fått en remiss till röntgen förstod jag). Javisst, sa hon jag ska bara ringa ett samtal.

Efter viss väntan kom ytterligare en äldre dag med rullator till VC och gick genast fram till den skadade damen och sen satt de och talade med varandra, högt!
-Men det förstår du väl sa väninnan att jag INTE kan skjutsa hem dig på min rullator, jag är ju själv över 80 år och inte frisk. Det går bara inte....förresten är det dags att du tar tag i hela din situation.....Du är ju ensam och har ingen annan än mig men hur ska du klara dig ensam hemma med detta ryggonda mm.

Vad jag förstår tillhörde damen den äldre generation som inte vill vara "till besvär" och i det längsta ska försöka klara sig hemma ensam. Det hela slutade med att väninnan sa "Nu talar jag med personalen" om att du inte kan åka hem för jag varken kan/vill ta ansvar för det här.

Jag skämdes nästan över min lilla krämpa som jag tidigare tyckt "var såå jobbig"......Ja, inte vet jag hur detta slutade men en fredag eftermiddag, i en stressad storstad undrar jag vilka resurser som samhället har i ett sådant här fall.....Har tänkt på väninnorna till och från hela helgen.....

I trädgården har jag en rolig fågelholk som jag köpt på Tradera. Jag har tejpat för ingången för fåglarna trodde att de kunde bygga bo i den. Nedanför holken har vi en Björnbärsplanta som tidigare var stor och frodig men som vi nu trodde var helt torr. Den får bli DAGENS VÄXT





2 kommentarer:

  1. Jag jobbar med äldre så jag känner igen situationen,tillslut får de hjälp i från oss i hemtjänsten,men det kan dröja länge..sorgligt till en början men det brukar bli bra i slutändan ♥ kram Jessica

    SvaraRadera
  2. Lilla Maj va Du tänker på allt.Jag vet hur ensamma
    människor kan vara,jag har ju min gubbe på ett åldreboende.Just nu är jag varje dag hos honom,för han har haft en stroke igen.Vet du här finns så många som jag aldrig får besök.Faktiskt i julas såg jag att då kommer många.Men det räcker ju med en timme när man inte är bra.Idag kommer jag att stanna
    längre än vanligt,det är i dag jag fyller 81. jag förstår att det kommer fler dit,för min skull så jag tager med lite extra gott dit.Du har ju redan grattat mig,tack.I går kunde vi inte prata alls,men vem vet det kan vara en klar dag i dag.Kram från mig

    SvaraRadera