torsdag 28 juni 2012

På vems sida står en husmäklare?

Idag var det ett nytt objekt på Hemnet som verkade intressant att titta på. Eftersom vi visste vad det låg och det inte var någon visning så tog vi en kvällstur förbi. Det ligger utefter vägen från Kungälv med älven strax intill och på väg mot Thorskogs Slott. Såg rätt lovande ut och det som bla var intressant var ca 6000 kvm tomt. Där kunde ju finnas plats för både odling och växthus. Objektet här.
Man är ju ganska luttrad på beskrivningar av husen som är till försäljning tex
  • lugnt och lantligt brukar ju vara ensligt långt in i skogen 
  • renoveringsobjekt/något för den händige brukar vara hus som ibland borde rivas
  • goda kommunikationer kan var strax intill en större trafikerad väg 
Därför undrar jag lite över mäklarens roll? En mäklare ska ju vara opartisk och förmedla en kontakt mellan köpare och säljare. Min erfarenhet är att lönesystemet i branchen är sådant att ju högre pris säljaren får desto mer tjänar i allmänhet mäklaren....inte undra på att det finns såå många fantastiskt fina hus till försäljning då.
 Dagens hus är ju fotat tidigt i våras och ser luftigt och ljust ut. Så är det inte nu kan jag säga.....Hur man skulle komma upp/fram till byggnaden som beskrivs som garage, ja det vet inte vi!
Bra med kvällsturen var att vi fick köpt 2 l jordgubbar (älskar jordgubbar) att mumsa på när vi kollar på matchen Tyskland-Italien. Jag håller på Italien och fn ser det ju bra ut! Det blev favoriträtten lax med tillbehör till kvällsmat. Naturligtvis åt vi i växthuset, över 20 gr varmt där.







Jag/vi tillbringar rätt mycket tid att leta efter glasögon, mobiler, bärbar hemtelefon, nycklar osv. Kände att en sådan produkt som på bilden ovan kunde vara något för oss...och det tror jag inte jag är ensam om.
Oj, nu börjar Tyskland skärpa till sig och det är dags att titta på tv och sluta blogga för idag.

2 kommentarer:

  1. Ja Tyskland vann enl min son,jag tyckte matchen var så seg i början. Huset du visade var jåtte-tjusigt på bild. Bjurfors har jag hört talas om
    men kommer inte på vad-För många,många år sen
    bodde en Bjurfors i Åby som var mäklare.Men den gubben är död,kan ju vara någon son eller dotter
    till honom?Men visst var huset fint,sjötomt kan man ju säga ?

    SvaraRadera
  2. Japp, just den kön var det jag satt länge i.
    Kul att hitta hit =)
    Jannike

    SvaraRadera