måndag 30 juli 2012

Jag fattar inte vad som händer i samhället....

För mig som är född -45 och var tonåring på 60-talet,uppfostrade barn födda på 80-talet är det väldigt svårt att förstå vad som hänt i samhället särskilt de senaste ca 20 åren.
Dagligen läser vi alla om mord, misshandel inbrott, rån osv. Jag tillhör ju dem som i varje debatt, diskussion med andra försvarar alla men särskilt invandrare som grupp och framhärdar att varje människa måste ses och behandlas som individ!! (Jag VET att detta är ett känslig ämne)

Läs mera Här.  Men idag känner jag att jag skulle vilja veta vilken pappa, som kan utföra det fasansfulla dådet som jag nyss läste om i Aftonbladet.Och jag skulle vilja höra hans version om varför han gjorde detta. Tidigare misshandlat och nu mördat sin fd fru mamma till fyra barn....

Igår läste/hörde vi om bedragare som lurar äldre personer genom att utge sig för att komma från hemtjänsten. Det är så stor omsättning på personal inom hemvården eftersom de jobbar efter rullande schema så det är inte lätt för alla vårdtagare att hålla reda på vilka som är ordinarie. Min mamma hade iallafall väldigt svårt för det, alla de åren, innan hon kom på ett äldreboende!

Och vem kan utföra detta illdåd vid ett inbrott. Läste just om tjuven som tagit 6 st bara sju veckor gamla hundvalpar . Ensam kvar fanns tiken....Undrar hur tjuven tänkt sig att de små valparna ska överleva....eller tänkt kanske var för mycket sagt! GP skriver så här.
Jag känner mig så upprörd och även hjälplös när jag läser detta.....och undrar mer än någonsin varför,varför och varför?

Men det finns ju ljuspunkter också som när man hämtar sin post och det ligger ett spännande paket och väntar. En jättefin vinst från Hanna med bloggen "I Tages trädgård". TACK!!
Man kan väl aldrig få nog av vackra burkar?
Jag tittar på OS till och från och idag var det segling som mannen gillar. Det var faktiskt spännande att se och roligt att Sverige seglade in på en tredje plats. Konstaterar att man måste vara väldigt stark och ha bra ryggmuskler i denna sport.



7 kommentarer:

  1. Visst är det mycket otäckt som händer och det är skrämmande att det finns människor som tydligen tappat omdömet totalt och inte känner någon empati alls.

    Här på vår lilla ö har man ju inbillat sig att allt styggt händer i storstäderna, men så är det ju inte alls.

    I vårt samhälle är det ständiga brott och övergrepp a<v olika slag: villainbrott, bilstölder, folk får sina fönsterrutor krossade med stenar, mordbränder och bilbränningar och man skär sönder däck på bilar.

    I lördagskväll var det en kille som blev misshandlad och fick föras till sjukhus och natten till idag gick ett helt gäng på och misshandlade en kille som blev svårt skadad och nu ligger på sjukhuset.

    Man kan undra över hur det har blivit så här??

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Ja Maj det finns nog ingen som inte håller med dig
    om detta. Var är allt på väg,det finns ju ingen högaktning eller omtanke kvar gent emot andra människor. Det är så mycket man fick lära sig i skolan förr,hur är det nu? Det var ju inte stenålder
    i allafall när jag gick i skolan.
    Oh Maj Du får oss att grunna ut vad det är som händer.Vi behöver bara se på Syrien.

    SvaraRadera
  3. Tänkvärda ord från dig som alltid. Kul att paketet kom fram som det skulle och att du blev glad för burken. Kram från Hanna på semester i Bohuslän

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig. Fasansfullt.
    Den blå färgen har jag haft i minst 15 år så nu fick möbeln bli vit :0)
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  5. Det är verkligen underligt så mycket råhet det finns nu. Det verkar som ingen har någon medkänsla alls. Man får verkligen hoppas att det vänder och folk börjar använda hjärnan till att tänka med.

    SvaraRadera
  6. Nej...jag förstår inte heller, och jag tror inte jag vill förstå. Vill bara att det ska bli ett slut på allt elände. Min mamma blev utsatt för en blomsterförsäljare en lördagskväll, men hon har skinn på näsan så han åkte ut. Ändå hade han ett leg att visa upp, eller vad som såg ut som ett leg. Så fräckt.
    Fin burk du vann, och alldeles rätt, det kan man aldrig få för många av!!
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Tidigare lyssnade jag alltid på P1 på morgonen och har under en lång period haft uppehåll med tidningsprenumerationen. Varför? Jo, man blir så illa berörd av allt negativt. Kände att jag behövde stänga av till en viss del, livet går ju vidare ändå. Världen känns helt kaotisk. Det händer så otroligt mycket hemska saker men allt det positiva som också sker får man aldrig veta. Sensationsjournalistiken råder.
    jag håller med dig, det känns som om många är avskalade när det gäller empati.
    Önskar dig en fin kväll och Tack för ditt besök hos mig.
    Kram

    SvaraRadera