torsdag 12 juli 2012

Liten semestertripp, del 1

Yes, I am ready......nu är vi hemma igen efter en liten semestertripp. Ni ska få se några av de foto jag har tagit men eftersom jag träffat kära vänner så är det också kort som kommer att stanna i det privata albumet. Jag kan säga att den planerade trippen fick ändras flera gånger pga oförutsedda anledningar. Meningen, i korthet var , att åka till min uppväxtort Hallstahammar och ordna det "sista" med mammas gravsten  men olika bud om leveranstider från Stenhuggerifirman har gjort att inget av detta fungerat. Uselt skött i ett så viktigt ärende!!
Däremot blev det ju bla tillfälle att fira en vän som blev "friherrinna", lite sightseeing på "byn" .....resten får bli vid nästa besök senare i höst.
















Bilderna är från turistattraktionenen
 "Åsby" som ändrat lite i sitt koncept.....minskat på blommor,palmer mm och har nu mer inredning. Kan rekommendera denna populära räkmacka, toppengod! Ni kan läsa mer här.
Jag har några vänner som jag "känt hela livet" (vilken lycka!) och resan gick vidare till Dalarna,  Siljansnäs.....
Min väninna har ett underbart hem, och en fantastisk tomt ner mot Siljan. Den lilla mysiga bäcken som rinner mellan tomterna förvandlades till en lite fors i detta regnväder som måste betraktas som en katastrof....bortspolade broar och vägar alldeles i närheten.




I Leksand finns en verksamhet som heter Käck o Hedbys smide. Mer information här. Den drivs fn av min väninnas son med familj och vi gjorde ett besök hos dem. Jag gillar smide och köpte ett vedställ som jag kommer att visa er när det är monterat. Den berömda "Tuppljusstaken" tillverkas där och och en större modell står i rondellen vid Leksandsbron



Efter några dagar i det rofyllda Dalarna (förutom regnet då....) så vände vi "skutan" hemåt.....
Fortsätter reseberättelsen i del 2 eftersom dåliga erfarenheter gör att jag inte orkar med att skriva om texten om den försvinner.....Välkommen till del två !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar