torsdag 26 juli 2012

Nu ska jag bli kock också....

Nu när maken, som oftast lagar mat, är ute och seglar....ja, han är på segelsemester i Gotlandstrakterna... då kan ju inte jag vara helt utan mat. Förutom att jag igår fick lust att bli  lite av författare så kändes det som om kock kanske varit något för mig i aktiva dagar.....nej, nu förstår ni att detta inte är allvar. Men till saken hör att när jag ska laga mat/baka då är jag slav under receptet. Jag gör exakt som det står och man får ju hoppas det inte är feltryckt!
Tycker själv att det är jättebra med ett notställ för kokboken!
Då fattar ni att det var ett kreativt kliv på okänd mark när jag skulle göra en paj och fick för mig att göra ett experiment, "blanda" två olika recept!
Gillar Anna Bergenströms kokböcker! Jag har flera av dem.....men jag gillar inte att göra krångliga pajdegar (tips på enkla, någon?). Därför tog jag det enkla receptet som jag använde till efterrättspaj senast och som var jättegott....men jag var väldigt tveksam för det ingick socker! Men som författarrådet igår jag kör och ser vart det bär!
Ost-skinkpaj! Inte nog med två olika recept utan på eget bevåg blandade jag tre olika ostar. Rester av greve,cheddar och feta! Såg sådär ut och jag tänkte "hoppas den går att äta iallafall".....
Jag blev jättenöjd med den och den var smaskens! Så nu kanske jag kan göra lite mer som maken och Kajsa W....man tar var man har och fantiserar lite mer.
Sen är det ju inte fel att den räcker idag med eftersom jag äter hela själv....




3 kommentarer:

  1. Jag brukar också "ta vad som finns hemma". Ibland blir det lyckat, men ibland mindre lyckat. Inte så dumt att följa recepten åtminstone när man ska ha gäster, så det är lite garanti för att det ska likna maten på bilden. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, det måste man våga! Pröva lite efter eget huvud ibland!:)
    Jo, jag övervintrar pelargonior och det går bra, de flesta brukar överleva. Men de blir snarare mindre än de var året innan, absolut inte så gigantiska som en del får dem! Jag undrar hur man gör...
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Det är ju det som är lite roligt,att mixa lite själv..Jag kollar mest på recept.nu datan är bra.
    Men är det nytt främmande som aldrig varit här,och jag slkall bjuda oxå på något nytt.Då törs jag inte annat än följa receptet.
    Lycka till Du klarar det där jättebra.

    SvaraRadera