måndag 17 september 2012

Sopor, sopor och sopsortering......

 
Jag har försökt att leta bland äldre inlägg för att se om jag skrivit om sopsortering förr, eller det kanske var på Facebook......hittade inget fn i alla fall. (annars favoritämne i repris)
På em när jag kom ut såg det ut som bild nr 1 utanför dörren. Eftersom vi rustar hallen så har vi fn lite målargrejer mm på den låda där vi lägger sorterade sopor i väntan på att gå till återvinningen. MEN idag hade någon, inte jag, tillfälligt lagt soppåsar utanför.....kan säga att Skatorna inte står högt i kurs just nu!

Sen tycker jag nästan detta med sortering har gått för långt. Vi har ett omodernt system i mitt tycke.
Vi sorterar glödlampor,batterier,plast,pappersförpackningar,ölburkar,petflaskor,tidningar komposterbart, plåt, glas färgat/ofärgat ,hushållssopor mm var för sig. I föreningen har vi byggt ett soprum och dit ska bara hushållssopor och kompost.
Resten ska vi bära till återvinningen (om det inte ska köras till Tagene tippen med släpkärra) ...tar emot lite när jag vet att alla i Gbg inte sorterar så mycket som vi måste göra och för all del stora delar av övriga landet med. Grrr.
Finns system utomlands där man lämnar alla sopor och sedan sorterar på sopstationen, bla genom att man har magneter som skiljer ut plåt mm och har annan teknik för övrigt material.
Stackars hemtjänst som ska syssla med detta när jag blir gammal !

 Nu målar vi vitt på dörrkarmar mm och det var lite ledsamt när vi målade över detta......
Har har sönerna stått och jag har märkt ut hur de vuxit......en list är kvar oförändrad.....och allt kan man ju tyvärr inte spara på!

TUMMEN UPP blir det för tv9 som sänder Ocean's Eleven ikväll, bra för att skingra tankar från sopor och annat urtrist. Vet inte hur mååånga gånger jag sett den men vad gör det när jag kan titta på George Clooney.....antar att jag inte är ensam om att tycka att han är snygg!

Skulle vara kul att höra om ni måste sortera lika mycket som jag. Sen har jag inte lyckats begripa hur jag skall justera sidan "Etiketter" när jag skrivit fel, vill ändra mm. Tacksam för tips!

***Ser att jag fått fler registrerade följare och det är jag jätteglad för***





5 kommentarer:

  1. Hej
    Tack för din rara kommentar om mina tomtar. Igår gjorde jag en helt i vitt. Ikväll är det kurstillfälle nr 2. Ska bli så kul.
    Ha en fin dag.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  2. Det här med sopsortering kan man bli gråhårig på...eftersom vi bor på landet har vi inget soprum, bara en grön och en brun tunna. Sen sorterar vi själva efter bästa förmåga. För det mesta går det galant, men sen kommer mannen i huset med nån påse ifrån garaget/boden med innehåll som jag helst inte vill se eller veta av...Försöker se det som att vi gör det för våra barns skull, sen tror jag i och för sej att det är en droppe i havet...
    Vemodigt att måla över listen, men nu har du i alla fall bild på den!!
    När det gäller bloggen, jag har gjort en blogg till, en s.k. testblogg. Där kan jag hålla på och pröva mej fram till hur jag vill ha den, inte alltid att tanken går att genomföra, men lite lättare är det och man slipper vara rädd att den "riktiga" bloggen försvinner...Är det bredden på sidofälten och själva inlägget du vill ändra, så går du in längst upp till höger där det står utforma, sen vidare till lay out, på den sidan längst upp står det med blå text malldesign, där kommer du in sen på en sida som heter malldesigner och där kan man justera bredder. Men som sagt va, gör en liten blogg till, som du sen inte aktiverar, då är du på den säkra sidan!!
    Ha en bra dag vid datorn!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Ja om sopor det kan man prata både länge och väl.
    Skulle nog vara bra men folkbryr sig ju inte längre.
    Släng skiten där Du står verkar att vara mottot för
    en del.Hos mig hämtar min son,var 14 dag sådant jag inte kommer iväg till.
    det är bara att kämpa på
    kram,

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Tack för gulliga kommentaren.

    Jo då, vi sorterar för fullt. Har alla möjliga byttor o lådor o burkar. Tidigare komposterade vi alla hushållssopor själva. Men har slutat då det blev råttor i massor. Numera skickas de i den bruna tunnan och övrigt brännbart i en grön tunna. Den bruna hämtas varannan vecka den gröna en gång/månad. Allt annat övrigt får vi packa i bilen och åka till återvinningsstationen med.

    Jag har hela tiden haft lite svårt att förstå "miljövinsten" med att varje hushåll ska ta bilen till denna station. I stället för att EN bil plockar upp allt. Här är ju avstånden långa för väldigt många. Så på nåt sätt "rimmar det illa" rent miljömässigt!

    Nu ska jag läsa vidare här bland några missade inlägg.

    Ha det fint! :o)

    SvaraRadera
  5. Vi har två tunnor med småfack för olika sortering. Sen har vi en obemannad containertstation 5 min väg från oss, så vi har det inte så jobbigt. Trots det är det en del som slänger massor av skit långt inne i skogen. Det måste vara enklare att köra det till återvinningen för där kan man ta bilen ända fram.

    SvaraRadera