måndag 10 september 2012

Vilken skola vill vi ha och har de tid att ens titta på en blomma?

Jag tittar nästa alltid på Vetenskapens Värld och idag var det ett särskilt intressant ämne tycker jag. Sydkorea ligger i topp i internationella undersökningar när det gäller resultat i matte och läsförståelse. Nu skulle vi få veta hur de når sina framgångar.....I korthet är bakgrunden och metoden denna
  • efter Koreakriget 1953 var landet fattigt och en stor del av befolkningen analfabeter
  • möjligheten att bygga upp och utveckla landet gick genom utbildning
  • tillämpar traditionell katederundervisning med prov
  • mammans (jag lyckades inte förstå om de var hemmafruar) var mycket viktig och misslyckas barnen i skolan anses ansvaret vara hennes
  • programmet handlade om en ung flicka som startade sin skoldag ca ½6 med läxläsning framför datorn, frukost och sedan iväg till skolan. Hem ca 16. Pianolektion innan det var dags för kvällsskolan till ca 22 ......alla dagar utom söndag
Flickan svarade på frågan om hon var trött? Mycket trött och skulle vilja träffa mina vänner mm
Nu har universiteten börjat uppmärksamma att ungdomarna är "utbrända" redan innan de börjar högre studier. Frågan de ställer sig är varför får vi inga nobelpris-har vi inga genier men en väldigt välutbildad befolkning......
Finns mycket mer att skriva om detta och Vad är målet med att vi går i skolan, både här i Sverige och i övriga världen. SE programmet! Jag tycker det var en "rysare"......

Idag tog jag mig en cykeltur till vår blomsteraffär för jag riktigt längtade efter blommor som jag tycker ger såå mycket energi!
Dessa köpte jag och pyntade till det lite vid entren.....
Kommer nog att fundera länge på programmet jag såg ......kommer tex västvärlden att kunna stå emot denna "utbildningsfeber" i den framtida globala konkurrensen??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar