lördag 13 oktober 2012

Lite av varje en grå söndag i oktober.....

Startar som vanligt med dagens GP , te med honung och några mackor mm. På en sida i  Kultur & Nöje fick jag syn på denna artikel

Två sidor om romanen "Den allvarsamma leken...." av Hjalmar Söderberg. Kan läsa att det var 100 år sedan han skrev denna. Och jag har skrivit det förr, jag har väldigt många bra böcker och tyckte mig känna igen titeln fast det var över 30 år sen jag köpte den. Passar utmärkt att läsa om den nu då!

13 okt 1962
Att det nästan är jul har jag ju läst i tidningarna. Finns affärer som redan skyltar med julsaker och spelar julmusik mm.  Jag gillar det inte , för tidigt! Men det som inte är för tidigt är att tänka på årets egna julglögg. GP har varje år detta recept på "Dunderglöggen". Vi har gjort den och den är jättegod. Spar man flaskor till nästa år blir det supergott! Egen årgångsglögg, inte dumt.

Att jag gillar sallad kanske ni har förstått och det är enkelt att fixa till "man tar vad man har"......När Hans kommer hem ikväll blir det troligen fläskfilé....men nu till salladen som blev jättegod och snygg också!





Strax utanför våra gemensamma garage finns en lång rad med kastanjeträd. Iförd gummistövlar och med plastpåse i handen gick jag ut för att plocka. Jag var sent ute förstår jag för jag fick leta länge .......
Jag tycker de är såååå vackra att se på och dessutom "naturens egen stresskula". Ha en i fickan och stryk/titta på om det stressar till sig! Ni kommer att gilla det...




Har förstått av andra bloggar att rostiga prylar är väldigt populära. Jag inser nu att det kanske var tur att maken glömde slänga detta fågelbad när han senast åkte till tippen


2 kommentarer:

  1. morn,morn vt Du lilla vän,min make hade alltid Kastanjer i sina byxfickor. Ett gammalt bra recept för ryggvärk. Min svärmor värmde dem lite
    innan hon hade dem i fickorna. Hon var underbar med sina gammaldags recept. Groblad att lägga på fingrar
    som man hade fått stickor i ,vips var stickan borta.Vilken tur att Ni inte slängde fågelbadet.
    Jag hade oxå en trevlig dag, men ledsamt med
    min lilla gubbe är inte bra, jag vet ju
    men det hjälper inte. Det är jobbigt som Du förstår.
    Ha det så bra och tack för dina trevliga kommen tarer hos mig.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, Italien ja! Det glömde jag i min drömtråd...Har aldrig varit där, men dit vill jag ju också! Speciellt Rom tror jag.
    Kram Anna

    SvaraRadera