onsdag 14 november 2012

Skolans rutiner vid frånvaro......






Jag har ju skrivit flera inlägg om "lilla Anna" och fortsätter att engagera mig i detta och andra skolfrågor.
Idag kan vi läsa på första sidan av GP att skolorna ska se över sin frånvarokontroll. Läs artikeln här.
Det tycker jag självklart är bra.

Tillagt senare: Skolan i Skår har ikväll haft informationsmöte med föräldrarna och det framgår att lärarna visste att Anna inte var sjukanmäld men rutinerna om vem som skulle ringa föräldrarna var oklara.

Det framgår av första artikeln att rutiner finns,  men också att det varierar stort bland skolorna. MEN här kan jag inte låta bli att fundera över föräldrarnas roll.

Jag tittar ofta på "Veckans brott" med GW Persson och gjorde det även igår. I denna fråga sa GW att ett sådant brott som detta är oerhört sällsynt vilket borde lugna de flesta föräldrar....


Att skolorna ändå har rutiner för kontroll av frånvaro beror då på andra saker än brott  vad jag kan förstå, bla skolk, barnen kanske försover sig om föräldrarna redan åkt till sina jobb mm. Men det måste även innebära att vissa föräldrar stuntar i/glömmer bort eller vad det kan vara att "anmäla frånvaro".....





Jag tänker , att här måste det bli en skärpning även  från föräldrarnas sida!!

Gissar att många barn som inte tidigare har haft egen mobil kommer att upptäcka en sådan julklapp från Tomten.

Ja, det var dagens tankar efter att ha läst , eller försökt läsa, dagens GP. Tycker inte det fungerar med de nya "ögonen" på läsavstånd. Dator och tv fungerar alldeles utmärkt!
Kul med ny följare av bloggen också och TACK för alla kommentarer. Det är så stimulerande och glädjande.

Fortsatt trevlig dag !

3 kommentarer:

  1. Du har så rätt!

    Föräldrarna måste verkligen skärpa sig, för rapporterar de inte frånvaro till skolan ställer de ju till med extra arbete för en redan pressad yrkesgrupp.

    Det går inte att hävda att det är skolan som har ansvaret för att det här fungerar.

    Känns inte glasögonen bra ska du absolut gå tillbaka. Jag fick göra det sist jag bytte. Jag kunde läsa med dem, men såg ingenting vid datorn nästan. De fick slipa om glasen!

    Hoppas att du har en fin dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Jag håller ovanstående, gå tillbaka så De hjäölper Dig med dem. Det är så sant det Du skriver Maj,man
    kan inte bara skylla skolan för allt.
    Annans Pappa som var på TV verkade vbäldigt med och social när han talade då, om detta.
    Nu är solen borta igen,men 7+ hade vi i morse.
    kolla med optikern nu.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle uppmana alla föräldrar att kontrollera sin skola. Genom att inte ring in och sjukanmäla sitt barn när de någon gång är sjuka för att se om de sköter sig genom att höra av sig.

    Att bli förbannad för att en skola inte skött sig när det väl händer något är inte OK om man struntat i det alla de gånger det inte hänt något.

    SvaraRadera