tisdag 11 december 2012

Julen förr i tiden.....del I






Fick inspiration från en annan blogg som skrev lite om julens traditioner och det fick mig att plocka fram denna bok....det var ganska länge sedan jag läste i den.
Den handlar om det gamla bondesamhället, det hårda arbetet på gårdarna, folktro mm. Jag tittar översiktligt i den just nu. I avsnittet ADVENT skriver Ebbe Schön (ES) att många av de seder vi förknippar med advent var helt okända på 1800-talet. Bla julstjärnan, en sed från Tyskland, fick spridning runt 1940-talet. Julkalendern kom något tiotal år tidigare.

Om två dagar firar ju vi Lucia och om den traditionen skriver ES att den först i början på 1900-talet spreds över landet. Tidigare hade bara "högre stånden och prästhem" firat. Seden är känd sedan slutet 1700 och då särskilt i Västsverige.
Lussenatten ansågs vara en särskilt lång natt. Mycket mystik och "trolldom" finns i berättelserna. Det fanns även mycket starka drycker i omlopp men dessa kom senare att ersättas av kaffe.

 Vid Lucia ansågs det lämpligt att läsa en ramsa för att se sin tillkommande:

"Lucia den blida
ska låta mig vet
vems säng jag ska breda
vems barn jag ska bära
vems käraste jag ska vara
och vems famn jag ska sova uti"

Trevlig bok och jag skriver mer senare. Nu undrar jag om jag är ensam om att gilla denna något underliga kombination.....kall pannkaka på hårt bröd. Jättegott !!



5 kommentarer:

  1. Den kombinationen har jag nog inte prövat .Kan vara bra .Nu hörde jag på radion att det inte får vara pepparkaksgubbar med i Luciatåget i mellanmjölkslandet i väster ,nu går det nog för långt ,varför inte skippa alla traditioner på en gång .Stå på er pepparkakor är i alla fall kakor ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Intressant bok! Jag lånade den nyss från bibloteket nämligen... :)
    Sannerligen en annorlunda kombination, men säkert gott det med! :))
    Kanelbullar och länk korv (typ falukorv) det funkar det med, men inte ätit det nu sen jag var ung då det blev så en gång och sen tyckte jag det var gott.
    jag önskar dig en trevlig lucia dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Nej det har jag aldrig ätit tillsammans, men gärna
    var för sig. I går var jag inte lika imponerad som Du av Nobelfesten. Jag börjar bli trött på detta
    klättrande från Cirkus ........ Jag undrade om ingen kunde hjälpa den som hostade helatiden,under pris-
    utdelningen.Läste i dag att det var Stackars Silvia,
    som hade rethosta.Den duktiga Jessika från Babels
    behöver hjälp med sin frisyr, Det är inte vackert.
    man skall inte anmärka på sådant,men varför?
    Tyvärr första gången på alla år,som jag inte såg
    festen klart. I dag varit på Julfest,mycket trevligt
    menn ingen blogg från mig i dag heller.
    Ebbe Schöön är jättebra på allt gammalt, många bra
    program det varit med honom i.
    i morgon tager vi nya tag/kram Hajan

    SvaraRadera
  4. Trevlig bok du delar med dej av,den känner jag att jag skulle uppskatta också. Tycker det är intressant med alla gamla traditioner, som jag för övrigt gärna bevarar och värnar om, känns som det hör till vårt svenska kulturarv...Däremot inget för att sjåsa upp julen och julklappshandlandet till höjder som sätter spår i plånboken långt fram till midsommar...
    Å Nobelfesten...näe den missade jag, eller ärligt sagt, jag prioriterade den inte.
    Ha en fin onsdag!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Nej du, det är du inte ensam om.. Min syster lärde mig en gång att ha kall pannkaka på knäckebröd. Hon tog t.o.m. senap på men det tycker inte jag passar.
    Intressant det där med våra jul-seder men nog trodde jag att vi hade haft dem betydligt längre än så..

    Kram Maidi

    SvaraRadera