måndag 3 december 2012

Kaos i trafiken......



 Jag som var så glad när jag tittade ut genom fönstret och såg att det kommit lite snö, ett par centimeter bara, och det är så ljust och vackert ute.......Men så läser jag i GP om trafikkaos runt Göteborg med avstängda motorvägar mm. Vad jag läst har ingen blivit allvarligt skadad hittills......(.men det tillkommer ju nya uppgifter hela tiden)


Jag är från Västmanland och där är vi vana vid vinterväglag och det är naturligtvis inte så här i trakterna där det kanske inte snöar varje vinter, iallafall inte så mycket som det jag menar.....Minns min första vinterdag här i Gbg trots att det är ca 30 år sen. Var på Backplan och handlade och under tiden kom ca 2-3 cm snö. Jag har bara några km att åka innan jag är hemma men jag var allvarligt oroad för om jag skulle komma hem levande eller inte.

Har nog aldrig upplevt något liknande....bilförare som panikbromsade och därför snurrade runt, förare som vevade med ratten hysteriskt, körde för när varandra osv. Det gick bra för mig den gången men jag glömmer det aldrig!

Om man vet att man inte är van att köra i vinterföre måste man vara särskilt omdömesgill. Låter ju självklart men eftersom det händer så många olyckor kan det ju inte vara det....eller??

  • Håll avstånd till framförvarande bil, du vet inte hur denne hanterar situationen
  • använd gaspedalen att reglera farten med
  • är du rädd och väldigt osäker kanske du inte ska ut i trafiken just idag?
Skulle kunna rada upp flera punkter men jag tror detta är en god början och jag önskar att det inte kommer att hända några allvarliga olyckor under dagen.

****  KÖR MED OMDÖME  ****

H Kärra  3 dec

3 kommentarer:

  1. Hej! Allt känns igen, vi har också fått 2-3 cm snö. Alltid blir bilisterna överrumplade av detta fenomen. Till och med Öresundsbron var avstängd tidvis, tågen funkade inte på sina håll och då till sist alla avåkningar både lastbilar och personbilar.
    Vi var ute och promenerade i går kväll.
    Jag är glad att jag inte halkade omkull, det var rena rama isgatan här i vårt villa område.
    Men visst var det vackert, det såg ut som julkort ute i trädgårdarna med alla belysningar och snötäckta grenar.
    Ha det bra,
    Monkan

    SvaraRadera
  2. Det var kloka ord...och tyvärr behöver de nog upprepas ett par gånger om vintertid...Brukar säga att det är märkligt att folk alltid blir överraskade av halkan, vi bor i ett land där det alltid blir vinter...så någon gång borde man väl lära sej??!! Nu är jag inte speciellt rädd att ge mej ut i vinterväglag, inte för väglaget i alla fall, men för en del bilförare kan man bli vettskrämd däremot...
    Ha det så gott och vi får hoppas att snökaoset som de hotar med stannar i Danmark...
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Hej. jag kör varje dag och så här kan jag säga: På måndagar är det alltid mer trafik än andra dagar. Idag var inget undantag. Däremot körde de flesta långsammare och mycket lugnt och försiktigt. Vi bor i en storstad, det är MÅNGA bilar. Men olycksfallen är någon procent av alla de bilar som kör. Blir så trött på hysterin varje år om hur kassa vi är på att köra bil i Göteborg.
    /Susanne

    SvaraRadera